Now Reading
Deze slimme marketingtrucjes gebruikt jouw supermarkt

Deze slimme marketingtrucjes gebruikt jouw supermarkt

Deze slimme marketingtrucjes gebruikt jouw supermarkt

Iedere week kom je er waarschijnlijk wel, de supermarkt. Want eten moeten we allemaal. Jouw doel is waarschijnlijk om zo voordelig mogelijk de producten te kopen die je nodig hebt. Die van de supermarkt is vooral om jou niet alleen zoveel mogelijk te laten kopen, maar ook juist die producten waar zij de meeste winst op maken. En omdat voor elkaar te krijgen, hebben ze allemaal een waar marketingleger. Hieronder volgt dan ook een lijst met van die slimme marketingtrucjes die jouw supermarkt gebruikt.

De bekende broodgeur

“De warme bakker” is in elke supermarkt wel te vinden. Hierdoor verspreid zich altijd die heerlijke broodgeur. Maar die geur creëert ook automatisch een hongergevoel. En het is bewezen, met honger boodschappen doen is niet goed voor je portemonnee. En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

Grotere mandjes

Je zou denken, handig toch, die grote mandjes tegenwoordig? Niet meteen. Door die grote mandjes gooi je er veel sneller meer producten in. Zo’n klein mandje wat je aan je arm moet tillen wordt snel zwaar en onhandig. Dit maakt dat je sneller denkt “wat een zwaar ding, ik heb genoeg, ik loop snel naar de kassa toe.” Bij een groot mandje op wieltjes mis je dat gevoel, waardoor je er volgens nog 3 pakken ingooit. Plaats genoeg immers! En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

Het afremmen van een logische/snelle route

Er gaat heel veel denkwerk vooraf bij het inrichten van een supermarkt. Een van de doelen is het afremmen van een snelle, logische route. Want hoe sneller je de standaardproducten hebt, hoe eerder je weer bij de kassa staat. En dat is nou net niet de bedoeling van de supermarkt. Die wil jou zo lang mogelijk binnen hebben, om je te kunnen verleiden met heel veel andere, lekkere aanbiedingen! En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

Gezonde producten eerst

Vaak als je de supermarkt inloopt, loop je meteen op de groenten- en fruitafdeling. Hier zijn verschillende reden voor. Een van de redenen is dat groenten/fruit vaak de basis vormt voor wat je gaat eten. Een andere reden is dat als je als eerste gezonde producten hebt uitgekozen, je daarna vaak (onbewust) denkt: “oh, en nu nog wat lekkere dingen om mijzelf te verwennen.” En laat je dan verder de supermarkt in moeten lopen. En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

Impulsaankopen naast basisproducten

Er zijn altijd basisproducten die een grote groep consumenten kopen. Als voorbeeld koffie. Het marketingleger denkt dan, als wij weten dat er veel klanten koffie kopen, moeten we ervoor zorgen dat ze verleidt worden tot het kopen van iets waarvan ze het in eerste instantie niet wilde. Naast de koffie plaatsen ze dan koekjes en andere lekkernijen. Als jij dan koffie pakt, denk je: “daar liggen wafels, dat is wel lekker bij de koffie.” En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

Muziek

Zelfs over de muziek die je in de supermarkt hoort wordt nagedacht. Als voorbeeld nemen we wijn. Als er Spaanse muziek wordt gedraaid, is de kans een stuk groter dan jij een Spaanse wijn kiest i.p.v. een Franse wijn die over het algemeen goedkoper is. En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

A-merk op ooghoogte, C-merk onderop

Je hebt een pak macaroni nodig. Het eerste pak wat je ziet, is van een bekend A-merk. Een merk waar je vaak reclames van tegenkomt. Is dit kwalitatief beter, vaak niet. Maar wel een stuk duurder. Maar alle reclames, de flitsende verpakking en ook deze plek in het schap van de supermarkt zijn allemaal niet gratis. Jij als consument betaalt hier voor! Terwijl onderop vrijwel dezelfde macaroni, maar dan zonder fancy verpakking, zonder reclame en wat meer moeite doen om hem te pakken nog niet eens de helft kost. En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

De kassa, laatste mogelijkheid impuls

Of je nu in de Aldi, Lidl, Albert Heijn, Jumbo of Plus komt, bij de kassa staan bakken en rekken vol met allerlei impulsaankopen. Seizoensgebonden (kerstkoekjes, sinterklaaschocolade) of lekker makkelijk voor onderweg (candybars, snoepjes, kauwgom). Dit is namelijk de allerlaatste kans voor de supermarkt om jou nog te kunnen verleiden producten aan te schaffen. En aangezien je het meteen op de band gooit, merk je ook nauwelijks iets van je aankoop (terwijl ze in verhouding ook altijd erg duur zijn!) En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

Standaard producten achterin

De meest standaard producten, die vrijwel iedereen koopt, staan altijd helemaal achteraan in de winkel. Denk aan producten als melk, wc papier, water en wasmiddel. Dit betekent dat je dus eerst de hele winkel moet doorlopen. De supermarkt zorgt ervoor dat je onderweg natuurlijk allemaal lekkere dingen en aanbiedingen tegenkomt, om je te verleiden deze ook aan te schaffen. En hoppa, het is het marketingleger weer gelukt!

Ik hoop dat je vanaf nu anders een supermarkt instapt. Zorg dat je met een duidelijk boodschappenlijstje op pad gaat! Pak enkel de boodschappen die je nodig hebt en kijk ondertussen hoeveel trucjes van de lijst jij tegenkomt. En gelukkig bestaat er tegenwoordig ook de mogelijkheid om jouw boodschappen thuis te laten bezorgen!

Nog meer tips om te besparen op boodschappen? Hier vind je 5 manieren om te besparen en je smartphone gebruiken kan ook helpen!

View Comments (6)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

COPYRIGHT 2020 The Money mindset. ALL RIGHTS RESERVED.

Scroll To Top