Now Reading
Bij dit gezelschapsspel verdienen vrouwen meer dan mannen

Bij dit gezelschapsspel verdienen vrouwen meer dan mannen

Bij dit gezelschapsspel verdienen vrouwen meer dan mannen

“Aangenaam, Mevrouw Monopoly. Ik ben de nieuwste versie van Monopoly. En het eerste gezelschapsspel waarbij vrouwen meer verdienen dan mannen. Ik ben het nichtje van Mr. Monopoly en ga graag op avontuur. Mijn doel: opkomende ondernemers – en dan vooral vrouwen – ondersteunen.” De man met de witte snor is van de voorkant verdwenen, en heeft plaatsgemaakt voor mij, een jonge vrouw met ondernemersbloed. 

Mevrouw Monopoly

Er zijn inmiddels veel verschillende varianties van het traditionele gezelschapsspel Monopoly op de markt. In deze editie speel je niet om de straten, maar om de uitvindingen die allemaal door vrouwen zijn uitgevonden. Dat shapewear door een vrouw is uitgevonden, is misschien niet zo verrassend. Maar wat ik zelf niet zo snel had verwacht, is dat uitvindingen zoals wifi, het kogelvrij vest en zonne-energie ook allemaal uitgevonden zijn door een vrouw. Het doel in deze editie is dan ook niet het bouwen van huizen, maar van ondernemingen. Daarnaast verdienen vrouwen meer dan mannen bij dit gezelschapsspel. Vrouwen beginnen met een hoger startkapitaal en wanneer ze over “start” gaan ontvangen ze ook een hoger bedrag dan mannelijke medespelers.

Doel van de makers

“Mensen meer bewust te maken van vrouwelijke uitvinders. Daarnaast geeft het een leuke daar aan het spel om vrouwen een voordeel te geven, dat mannen in het echte leven vaak hebben. Maar geen zorgen, als mannen het spel goed spelen dan kunnen ze ook meer geld verdienen”, aldus Hasbro. 

Pikant detail: Het idee van Monopoly is bedacht door een vrouw genaamd Lizzie Magie. Maar de man Charles Darrow staat bekend als de bedenker van het spel.

Voor wie?

Leeftijd: (mini)girlbosses (en jongens zijn natuurlijk ook welkom) van 8-100 jaar
Aantal spelers: 2 tot en met 4 spelers
Consumentenrichtprijs: €27,99

Meer opvallende edities

Mevrouw Monopoly is niet de eerste “ opvallende editie” die voor kritiek zorgt. Zo verscheen er in 2018 Monopoly voor Millennials waarbij de “typische trends van dit millennium” zoals veganisme en advocadotoast lichtelijk werden benadrukt. Combineer dat met de pakkende slogan: “Vergeet onroerend goed. Je kunt het toch niet betalen”. En het wachten op kritiek duurt niet lang. Ook Mevrouw Monopoly heeft al wat kritiek te verduren gehad. Hierdoor zou namelijk het beeld ontstaan dat vrouwen extra hulp nodig hebben om te kunnen winnen.

Wat vind ik ervan?

Ik vind het mooi om te zien dat een bedrijf bepaalde controversiële onderwerpen zo onder de aandacht brengt. Het zorgt voor discussies en maakt mensen alleen maar meer bewust van onbewuste patronen en denkbeelden. En dat op een leuke manier met een knipoog. Ik schreef al eerder een artikel met redenen waarom Monopoly een leerzaam spel is.

Dit artikel bevat zogenoemde ‘affiliate linkjes’. Dat betekent dat wanneer jij via één van de links enthousiast bent geworden en wat bestelt in deze webshops, ik een kleine commissie ontvang. Bedankt!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

COPYRIGHT 2020 The Money mindset. ALL RIGHTS RESERVED.

Scroll To Top